Saturday, March 6, 2010

ترجمهء چند هایکوی عاشقانه از شاعرام کلاسیک و مدرن ژاپن


خانم هانجو تاکه هارا Hanjo Takehara(1903-1998)
Perfume-
That night,that time
That place
بوی عطر
آن شب ، آنجا
آن هنگام

خانم تاکاکو- هاشیموتو Takako hashimoto (1963 – 1899 ) شاگرد مکتب شیکی و کیوشی
Moon-lit night –
Sleeping beside my loved one
Who,s dying
شب مهتابی
هم بستر دلبرم به خواب
آنکه جان می کند

آقای تاییگی تان Taigi tan( 1771- 1709 )
Plovers cry-
A woman returns
In the dawn
جیغ مرغ باران
بر می گردد زنی
با سپیدهء صبح

خانم نوبوکو کاتسورا Nobuko Katsura (2004- 1914)
In the dark
Where you undress
A blooming iris
میان تاریکی
آنجا که جامه از تن می کشی
سوسنی شکوفان
ماتسو باشو Matsuo Basho (1694 – 1644 )
The moon clears-
I accompany a pretty boy
freightened by a fox
ماه روشن
همراه زیبا پسری
ترسان روباه

Under one roof
Prostitutes also sleep-
Bushclover and the moon
زیر یک سقف
روسپی ها هم به خواب اند
بوته های شبدر و ماه

Ah,these flower-like faces
Make you shy –
The hazy moon
این رخسار های گل گون
حرف از لبان تو می گیرند
ماه مه آلود

یوسا بوسون Yosa Buson ( 1784 – 1716 )
For whom
Is the small pillow…
spring twilight

مال کیست
این بالش کوچک ...
تاریک و روشنای بهار
The awaited one,s
Distant footsteps
On fallen leaves…
رد پای کسی
دور و منتظر
بر برگ های پاییزی
Pear flowers-
A woman reading a letter
In moonlight
شکوفه های گلابی
زنی نامه می خواند
در مهتاب
The piercing cold-
In our bedroom stepping
On my dead wife,s comb
سرمای استخوان سوز ،
در اطاق خواب مان پا می گذارم
بر شانهء سرش، زن مرحوم ام
Old man,s love
Wanting to forget about it-
winter rain
بر سرآنم
عشق پیری به باد بسپارم
باران زمستانی

خانم هیساجو سوجیتا Hisajo Sugita ( 1946- 1890)

Moonflowers-
The deep folds
begin to open

نیلوفران
پیچ و تاب گره ها کم کمک
باز می شوند

آقای ایپریکو ناکاتسوکا Ippekiro Nakatsuka ( 1946 – 1887 )
A woman
A woman,s body-
the flowering quince

زن
بالا تن یک زن
شکوفه های به

خانم ماساجو سوزوکی Masajo Suzuki ( 2003 – 1906 )
The nape of his neck
Draws me in –
moth to flame

پشت گردنش
دیوانه می کند مرا ،
پروانه ای شعله ور

ماسائوکا شیکی Masaoka Shiki ( 1902 – 1867 )
For me going
For you staying:
two autumns

برای من رفتن
برای تو ماندن
دو پاییز
The harbor,s
Small red-light district-
Cotton flowers in bloom
سوسوی سرخ
فانوس لنگر گاه
گل های پنبه شکوفان

4 comments:

  1. تبریک می گویم آقای طالبیان. ترجمه های که توانستند لطافت معنایی را انتقال دهند.جسارت کنم و خدمتتان بگویم هایکو ها بیشتر اروتیک هستند تا عاشقانه! اگر چه کشش های جنسی را نیز به عشق متشبث می نمایند.
    موفق باشید.

    ReplyDelete
  2. سلام دوست عزیز
    بله درست می گویید بعضی از هایکو ها اروتیک هستند.
    هایکوهایی که من ترجمه کردم در سه بخش هستند و یا دارای سه ژانر مختلف اند اما تفکیک نشده اند
    Yearningژانر اشتیاق و انتظار
    ژانر هوا هوس و آن چیزی که شما به آن اروتیک می Passionگویید
    Remembranceو ژانر تداعی و یاد آوری آرزو ها

    موفق باشی دوست عزیز من

    ReplyDelete
  3. دوست عزیز من می توانم از شما ای میل ی داشته باشم؟
    تازگی ها نوشتن در وب لاگ را آغاز کرده ام. شاید شاید کمی رها ترم سازیم.تصور می کنم شما در این زمینه تجربه بمراتب بیش از من داشته باشید. اگر از شما ای میلی داشته باشم بعضی پرسش هایم را با شما مطرح خواهم کرد.
    با سپاس از محبت شما

    ReplyDelete
  4. سلام پرویزعزیز اسم من مسیح و فامیلم طالبیان موبیل من
    09121355817
    و ای میلم

    talebian176@yahoo.com

    ReplyDelete